
Vlaams Parlementslid

Vlaamse regering juicht automatische dagvaarding verkeersrecidivisten toe
Hoewel het niet letterlijk in het federaal regeerakkoord is opgenomen, zit de filosofie van het rijbewijs met punten wel degelijk erin vervat. Dat is de analyse van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder over de federale ambitie om chauffeur automatisch te dagvaarden voor de politierechtbank wanneer ze binnen de laatste drie jaar te veel overtredingen hebben begaan. Op vraag van Vlaams parlementslid Andy Pieters antwoordde de minister in de commissie dat dit voor de verkeersveiligheid in Vlaanderen een grote stap vooruit zal zijn. “Als deze federale maatregel effectief uitgevoerd wordt kunnen we het aantal verkeersslachtoffers verder doen dalen”, aldus Pieters.
Chauffeurs zullen automatisch gedagvaard worden voor de politierechtbank wanneer ze binnen de laatste drie jaar te veel overtredingen hebben begaan, staat in het regeerakkoord. Wanneer ‘te veel’ is, staat zelfs in detail omschreven. Het gaat onder meer om acht keer meer dan 20km/u te snel te rijden in de bebouwde kom. Maar ook om drie keer betrapt worden op gsm-gebruik achter het stuur of zelfs twee keer positief blazen op alcohol.
“Dit is zeker niet de enige mobiliteitsmaatregel op het federaal niveau, maar wél de belangrijkste voor de verkeersveiligheid in Vlaanderen. Hiermee wordt de facto de filosofie van het rijbewijs met punten ingevoerd, beaamt ook het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Als deze federale maatregel effectief uitgevoerd wordt kunnen we het aantal verkeersslachtoffers verder doen dalen. Recidivisten zonder pardon verder laten rondrijden in het verkeer kan niet langer een optie zijn”, aldus Pieters.
Minister De Ridder beaamde dat en stelde dat ze snel het overleg met het federale niveau zal opstarten, bilateraal maar ook via de Interministeriële Conferentie Vervoer. Daarnaast zullen ook de stuurgroepen rond fietssnelwegen het overleg met NMBS/Infrabel structureel verderzetten. Het federaal regeerakkoord bevat immers de ambitie om bijkomende vacante spoorwegbermen ter beschikking te stellen voor de aanleg van fietssnelwegen.
“Een positieve zaak, wat op het terrein voor meer opties zal leiden om het fietssnelwegennetwerk uit te breiden. Een gedeelde ambitie tussen het federale en Vlaams niveau”, zegt Pieters nog.
