
Vlaams Parlementslid

Brokkelbrug over E313 Beringen krijgt dit jaar nog betonnen randbalk om brokstukken te voorkomen
Op zondag 5 januari 2025 werd de E313 in Beringen richting Luik anderhalf uur afgesloten nadat er kleine brokstukken van een brug over de autosnelweg naar beneden kwamen. Na een expertenonderzoek laat Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder weten dit jaar nog de blauwe steen aan de brugrand te vervangen door een betonnen randbalk. Dat vernam Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA): “Een doorgedreven structureel onderhoud van onze bruggen is cruciaal voor de verkeersveiligheid en kan voorvallen zoals in Beringen voorkomen”.
Een autosnelweg volledig afsluiten is in Vlaanderen eerder zeldzaam, maar was begin januari noodzakelijk. Alle drie de rijbanen van de E313 richting Lummen werden afgesloten om gevaarlijke situaties te voorkomen en onderzoek mogelijk te maken. De vallende brokstukken waren afkomstig van de brug over de E313 ter hoogte van de Buitingenstraat in Beringen. Verkeershinder was het gevolg. De brandweer kwam ook ter plaatse om losse stukken van de brug te verwijderen.
De brug werd gebouwd in 1961 en had zijn laatste inspectie ondergaan op 9 mei 2024. Dat vernam Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) in een schriftelijke vraag aan bevoegd minister Annick De Ridder. Er werden eerder geen noemenswaardige incidenten met deze brug vastgesteld.
De Ridder liet een expertenonderzoek plaatsvinden. Daaruit blijkt dat overvloedige regen (in combinatie met dooizouten) zich een weg gebaand heeft onder en tussen de blauwe dekstenenen onder de leuning op de brug. Vandaar loopt het water vervolgens af naar de onderbouw van de brug en dringt het binnen in de aanwezige scheurtjes en poriën van het beton. Op de plaats van de afbrokkelingen is het beton eerder dun, waardoor er plaatselijk brokstukken naar beneden gevallen zijn.
De minister blijft niet bij de pakken zitten en kondigt ineens onderhoudswerkzaamheden aan de brug aan. Zo zal dit jaar nog de blauwe steen aan de brugrand vervangen worden door een betonnen randbalk. Ze zal dit stelselmatig ook doen voor andere bruggen die met gelijkaardige blauwe dekstenen zijn opgebouwd.
“Vlaanderen kampt met enorm verouderde bruggen. Daarom is het van cruciaal belang dat we blijven investeren. Een doorgedreven structureel onderhoud van onze bruggen is cruciaal voor de verkeersveiligheid en kan voorvallen zoals in Beringen voorkomen. Het is goed dat minister De Ridder van structureel onderhoud een prioriteit maakt”, besluit Pieters.
