Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
BELGA - De Ridder zet paradepaardje van voorganger Peeters stop en N-VA-parlementslid Andy Pieters is daar niet rouwig om
Minister van Mobiliteit Annick De Ridder zet het project 'Mobiliteit Innovatief Aanpakken' (MIA) van haar voorganger Lydia Peeters (Open VLD) niet voort. Volgens de N-VA-minister is het proefproject "afgerond". "We gaan kijken of we al dan niet bepaalde conclusies kunnen meepakken in onze reguliere aanpak van gevaarlijke punten", aldus De Ridder in de commissie Mobiliteit en Openbare Werken in antwoord op een vraag van N-VA-parlementslid Andy Pieters.
Voormalig minister van Mobiliteit Lydia Peeters lanceerde MIA in 2021. De bedoeling van het project was om in een regelluw kader sneller infrastructuur te kunnen aanpakken om de verkeersveiligheid te verbeteren. "Het volstaat niet om extra te investeren in verkeersveiligheid zolang regelneverij een snelle aanpak in de weg staat", zei Peeters toen. Om de MIA-aanpak uit te testen, werden in Limburg en West-Vlaanderen proeftuinen opgezet. Het ging dan onder meer om het verbreden van fietspaden, het vernieuwen van rijwegen en het beveiligen van oversteekplatsen voor voetgangers en fietsers.
In september nog drukte ex-minister Peeters de hoop uit dat haar opvolger de MIA-aanpak zou verankeren en aan de slag zou gaan met de "veelbelovende resultaten uit de verschillende proeftuinen".
Maar minister De Ridder laat nu verstaan dat het project is "afgerond" en "niet wordt verdergezet". N-VA-parlementslid Pieters is daar niet rouwig om. "Minister De Ridder wil focussen op de schup in de grond voor verkeersveiligheid en doorstroming, eerder dan allerlei versnipperde proeftuintjes. Dat lijkt me een goede zaak", aldus Pieters aan Belga.
De stopzetting van MIA is het zoveelste liberale project dat sneuvelt onder de nieuwe regering. Eerder ging ook al de jobbonus (voorwaardelijk) op de schop en werd de premie voor wie een elektrische wagen koopt vervroegd afgevoerd.
Bron: belga