Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Voor lokale verkiezingen geen vergunning meer mogelijk voor trambuswerken aan N78 in Maasmechelen
Nu De Werkvennootschap haar omgevingsvergunningsaanvraag heeft ingetrokken voor de geplande werkzaamheden aan het afrittencomplex van de E314 en de N78 (Rijksweg) in Maasmechelen, is het onmogelijk om nog een vergunning te bekomen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024. De behandelingstermijn is immers 105 tot 120 dagen. Mocht het project al vergunbaar zijn, dan zal er bovendien ten vroegste eind 2025 een beroepsvrije vergunning zijn. Al is de kans op vernietiging door de rechtbank niet ondenkbaar gelet op eerdere fouten in het dossier. Gelet op het gebrek aan lokaal draagvlak voor te ingrijpende aanpassingen aan de Rijksweg in Maasmechelen en de veranderende standpunten van bevoegd minister Lydia Peeters in de voorbije verkiezingscampagne, roept Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters op om het hele dossier te herbekijken samen met het toekomstige gemeentebestuur én de toekomstige mobiliteitsminister. “Het lijkt me niet aangewezen dat een minister in lopende zaken een gecontesteerd project doorduwt in deze periode”, klinkt het bij Pieters.
Menig Maasmechelaar zal zich er aan ergeren: de stroppende rotondes op de N78 aan de autosnelweg. Door de aanschuifrijen aan de inrit van tankstations Bruno’s is de wachtrij vaak erg lang, wat leidt tot files en gevaarlijke toestanden. De Werkvennootschap wilde de rotondes herinrichten, wat tot verbetering zou kunnen leiden. Echter, in het kader van de trambus van ontslagnemend minister Lydia Peeters wil men ook een bijkomend verkeerslicht installeren, vlak voorbij de inrit van het tankstation, tussen Bruno’s en de Ringlaan dus. De werken daarvoor zouden begin 2025 aanvatten.
“Het opvallende is dat er geen uitgebreid en gedetailleerde mobiliteitsstudie is die aantoont dat dit de doorstroming zal verbeteren en dat de impact aanvaardbaar is. De vrees is dat het extra verkeerslicht bovenal de files en het opstroppend verkeer zou doen toenemen, ook op de nieuwe rotondes. Na de eerdere idee van minister Peeters om de Rijksweg te halveren, lijkt minstens een gedetailleerde mobiliteitsstudie noodzakelijk vooraleer dergelijk project vergunbaar is”, zegt Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters.
Dat De Werkvennootschap vorige week de omgevingsvergunningsaanvraag introk, hetgeen op het Omgevingsloket werd meegedeeld, bewijst dat er nog werk aan het dossier is. Eerder werd ook al een openbaar onderzoek opnieuw overgedaan omdat een negatief advies van Natuur en Bos wees op het ontbreken van een boscompensatievoorstel. Ook tijdens het tweede openbaar onderzoek waren er bezwaren. De start van de werken begin 2025, zoals minister Peeters aankondigde, lijkt nagenoeg onmogelijk. De behandelingstermijn voor een vergunning is immers 105 tot 120 dagen. Mocht het project al vergunbaar zijn, dan zal er bovendien ten vroegste eind 2025 een beroepsvrije vergunning kan zijn. Al is de kans op vernietiging door de rechtbank niet ondenkbaar gelet op eerdere fouten in het dossier.
Pieters roept dan ook op om de komende periode de tijd te nemen om het hele dossier te herbekijken. Gelet op het gebrek aan lokaal draagvlak voor te ingrijpende aanpassingen aan de Rijksweg in Maasmechelen en de veranderende standpunten van bevoegd minister Lydia Peeters in de voorbije verkiezingscampagne, lijkt het aangewezen dat het toekomstige gemeentebestuur én de toekomstige mobiliteitsminister samen het geheel herbekijken. “Een minister in lopende zaken een gecontesteerd project in deze periode laten doorduwen is allerminst een goede zaak”, klinkt het bij Pieters.
Bovendien lijkt het gemeentebestuur ook nog steeds niet verlost te zijn van de idee van de halvering van de Rijksweg, waar de bevoegde minister warm en koud over blaast. “De Rijksweg zal een herinrichting krijgen die met name inzet op veiligere fiets- voetgangersverbindingen door het straatprofiel eerlijker te verdelen en meer plaats te maken voor het openbaar vervoer”, klinkt het in het advies van het gemeentebestuur.
“Dat er dringend iets aan de Rijksweg moet gebeuren is evident. Maar het is tijd voor eerlijkheid ten aanzien van de Maasmechelaar door één integrale visie en plan voor de volledige Rijksweg te maken en uit te voeren, zonder halvering en met een verhoging van de verkeersveiligheid door de verbetering van de fietspaden. Maar laten we aub enkel initiatieven nemen als ervan bewezen is dat het niet tot een mobiliteitsinfarct zal leiden, ook niet op het onderliggende wegennet”, aldus Pieters.
Op de gemeenteraad vorige week dinsdag had lokale partij ademM/N-VA bij monde van Gerard Colson en Jos Lambrichts al meegedeeld dat ze zich vragen stellen rond de gepande werken aan de N78.