Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Vlaanderen ging 60 keer in beroep tegen Limburgse vergunningen in watergevoelig gebied
De Vlaamse overheid ging de voorbije vier jaar 60 keer in beroep tegen vergunningen in watergevoelig gebied in de provincie Limburg. Het vaakst werd in beroep gegaan tegen vergunningen afgeleverd door de gemeente Pelt. 58% van de beroepen leidt tot een intrekking of weigering van de aanvraag. In de overige gevallen volgt een gedeeltelijke dan wel volledige vergunning, al dan niet na een wijziging door de aanvrager. “Toezicht op onverstandige vergunningen in watergevoelig gebied blijft cruciaal. Ondoordachte vergunningen afleveren in waterzieke gebieden is miserie organiseren”, reageert Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA), die de cijfers verkreeg van Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns (CD&V).
De Vlaamse administratie ging de voorbije jaren in opdracht van de vorige bevoegde minister Zuhal Demir consequent in beroep tegen lokale besturen die adviezen naast zich neerleggen in het kader van de watertoets. Dit omdat, tegen beter weten in, onzorgvuldig gemotiveerde vergunningen blijven afleveren in watergevoelige gebieden het organiseren van de eigen miserie is.
De cijfers
In totaal werd sinds 2021 60 keer beroep aangetekend tegen afgeleverde omgevingsvergunningen in de provincie Limburg. Het hoogste aantal beroepen situeert zich tegen het lokale bestuur van Pelt met 7 of meer dan 11%. Daarna volgen Sint-Truiden, Zonhoven en Zutendaal. Deze vergunningen werden verleend in overstromingsgevoelig gebied en/of in signaalgebied en/of via een onvoldoend gemotiveerde watertoets.
De gevolgen van de beroepen zijn divers. 58% van de beroepen leidt tot een intrekking of weigering van de aanvraag waardoor het project er niet komt, in de overige gevallen volgt een gedeeltelijke dan wel volledige vergunning, al dan niet na een wijziging door de aanvrager.
Streng toezicht cruciaal
Voor Pieters bewijzen de cijfers dat toezicht op onverstandige vergunningen in watergevoelig gebied cruciaal blijft: “Ondoordachte vergunningen afleveren in waterzieke gebieden is miserie organiseren. Veel lokale besturen doen het wél goed, maar soms zijn er uitwassen en die moet je aanpakken. Zeker als je ziet dat de Vlaamse overheid steeds méér in beroep moet gaan in Limburg. Het regeerakkoord wil het dan ook mogelijk maken om gemeentebesturen onder curatele te zetten als ze het te bont maken”.
Het Vlaamse regeerakkoord stelt dat een bestuur, wanneer de rechtbank herhaaldelijk manifeste inbreuken vaststelt, in extremis onder toezicht kan worden geplaatst. Momenteel wordt onderzocht welke regelgevende aanpassingen hiervoor nodig zijn. Ook de voorwaarden en modaliteiten van deze maatregel moeten nog worden uitgewerkt. De timing van dit regelgevend initiatief zal bijgevolg afhangen van de resultaten van dit nader onderzoek.
Pieters benadrukt dat het belangrijk is om duidelijke regels op te stellen en consistent toezicht te houden: “Manifest inbreuken op de watertoets of het naast zich neerleggen van adviezen van waterbeheerders ondergraven het vertrouwen in het vergunningenbeleid. Dit soort ontsporingen moeten we absoluut vermijden.”
Lees het artikel in HBVL: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241127_96470857