Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Vlaamse Regering zet verder in op Next Generation Concrete surface (NGCS)
De Vlaamse regering blijft investeren in technologische innovaties om geluidshinder door wegverkeer verder te verminderen. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder (N-VA) op een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA). De minister kondigde aan dat het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) verder onderzoek zal voeren naar de NGCS-techniek, een veelbelovende methode om rolgeluid – veroorzaakt door het contact tussen banden en het wegdek – rechtstreeks aan de bron te verminderen.
Wat is NGCS?
NGCS, oftewel Next Generation Concrete Surface, is een innovatieve techniek waarbij rafelige groeven worden aangebracht in betonnen wegdekken. Deze groeven verminderen het contactoppervlak tussen de banden van voertuigen en het wegdek, zonder dat de grip van de banden in het gedrang komt. Dit resulteert in een aanzienlijke daling van het rolgeluid. In tegenstelling tot geluidsschermen, die alleen geluidshinder verminderen voor bewoners vlakbij de schermen, biedt NGCS voordelen voor een bredere groep buurtbewoners.
De techniek wordt uitgevoerd met een speciale machine die de betonverharding ondiep afslijpt en gelijktijdig fijne groeven in het wegdek aanbrengt. NGCS is enkel toepasbaar op betonnen wegdekken in goede staat, asfaltwegen komen niet in aanmerking.
Eerdere toepassingen in Vlaanderen
Vlaanderen heeft de afgelopen jaren al enkele NGCS-projecten uitgevoerd. Een eerste kleinschalig proefproject vond plaats op de N44 in Maldegem. Later volgde een grootschalige toepassing op de Antwerpse Ring (R1) over een afstand van 1 kilometer. Recent werden grotere NGCS-trajecten aangelegd op de E313 tussen Lummen en Ham (8 kilometer) en opnieuw op de Antwerpse Ring, tussen Antwerpen-Zuid en Antwerpen-Oost (6 kilometer).
Vervolgonderzoek naar NGCS en bredere impact
Het AWV zal de NGCS-techniek verder onderzoeken en evalueren, niet alleen op vlak van geluidreductie maar ook in verband met andere factoren zoals bandenslijtage, levensduur van de wegen en de impact van fijn stof op de omgeving. Dit integrale onderzoek moet uitwijzen hoe en waar de techniek optimaal kan worden ingezet om zowel de mobiliteit als de leefkwaliteit in Vlaanderen te verbeteren.
Investering in levenskwaliteit
Andy Pieters, die het onderwerp in het Vlaams Parlement aankaartte, reageert tevreden: "Geluidshinder door verkeer is een groot probleem in dichtbevolkte regio’s zoals Vlaanderen. De NGCS-techniek biedt een structurele oplossing door het geluid aan de bron te verminderen, in plaats van het enkel te blokkeren. De voortzetting van dit onderzoek is een stap in de goede richting.”
Met deze inspanningen bevestigt Vlaanderen zijn voortrekkersrol in innovatieve mobiliteitsoplossingen en duurzame infrastructuur.