Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Vlaamse regering kaart luchthavendossier Luik aan bij Waalse ministers Coppieters en Desquesnes
De Vlaamse regering zal het luchthavendossier van Luik opnieuw aankaarten bij de nieuw aangetreden bevoegde Waalse ministers Coppieters (Leefmilieu) en Desquesnes (Ruimtelijke Ordening). Dat laat Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns weten in antwoord op Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters (N-VA). Het Vlaams gewest heeft een verzoekschrift tot nietigverklaring van de omgevingsvergunning van de luchthaven ingediend bij de Raad van State. Tegen 26 november 2024 moet Vlaanderen een memorie van wederantwoord indienen bij de Raad van State. “Zolang er geen duidelijkheid is dat de impact van de vergunde uitbreiding op onze mensen en onze omgeving onderzocht werd en beperkt blijft, is het evident dat de Vlaamse regering parallel enerzijds de juridische procedure verderzet en anderzijds nieuw politiek overleg opstart. Een evenwichtige oplossing rond dit dossier is cruciaal”, aldus Pieters.
De omgevingsvergunning voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven in Bierset/Luik werd door de bevoegde Waalse minister afgeleverd begin 2023. Vlaanderen had, samen met de lokale besturen, in de voorgaande procedures al herhaaldelijk laten weten dat ze bedenkingen heeft bij de aanpak en het gevoerde milieuonderzoek. De impact op Vlaanderen wordt daarin veel te weinig bekeken. De luchthaven van Luik bevindt zich op acht kilometer van de grens met Vlaanderen. Uit metingen die het Departement Omgeving ’s nachts liet uitvoeren in Tongeren en Riemst blijkt dat een geluidsoverlast is. Het is dan ook vreemd dat in de vergunning op geen enkele manier werd geduid hoe vaak er al geluidshinder wordt veroorzaakt op Vlaams grondgebied, door welke types vliegtuigen en via welke vliegroutes. Ook wordt nergens geduid welke impact de extra luchthavenactiviteiten op Vlaanderen zullen hebben.
Vanwege een destructief auditoraatsverslag heeft het Waalse Gewest op 30 april 2024 de vergunning van 31 januari 2023 ingetrokken en een nieuwe vergunning verleend. Ook tegen deze vergunning werd namens het Vlaamse Gewest, net zoals door vele lokale besturen, een verzoekschrift tot nietigverklaring ingediend bij de Raad van State. Deze procedure loopt momenteel. Minister Brouns laat in een schriftelijk antwoord aan Pieters weten dat de procedure ook onder zijn bevoegdheid wordt verdergezet. “Wij ontvingen de memorie van antwoord in deze procedure van het Waalse Gewest en moeten tegen 26 november 2024 een memorie van wederantwoord indienen bij de Raad van State. Het ontwerp daarvoor wordt momenteel door onze advocaat voorbereid. Daarna is het wachten op een auditoraatsverslag (daarvoor is er geen vaste termijn)”, aldus Brouns.
Hoewel de minister niet wil vooruitlopen op het resultaat van de lopende procedure, kondigt hij aan het dossier aan te kaarten tijdens zijn eerste kennismakingsgesprekken met de nieuw aangetreden bevoegde Waalse ministers. Concreet gaat het om ministers Yves Coppieters (Les Engagés / Leefmilieu) en Desquesnes (Les Engagés / Ruimtelijke Ordening).
“De impact van de luchthavenactiviteiten op mens en omgeving stopt niet aan de grens tussen Wallonië en Vlaanderen. De Vlaamse diensten hebben keer op keer hun bezorgdheden en vragen overgemaakt aan de Waalse collega’s, maar daar werd nooit rekening mee gehouden. Zolang er geen duidelijkheid is dat de impact van de geplande uitbreiding op onze mensen en onze omgeving onderzocht werd en beperkt blijft, is het evident dat minister Brouns parallel enerzijds de juridische procedure en anderzijds politiek overleg voert. Een evenwichtige oplossing rond dit dossier is cruciaal”, besluit Pieters.