Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
N-VA wil hefboom regeerakkoord gebruiken voor permanente oplossing rallycross- en motorcrossterreinen
Een permanente oplossing zodat het rallycrosscircuit Duivelsberg in Opgrimbie (Maasmechelen) ook verder open kan blijven na haar huidige vergunning tot 2030? Als het van Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters (N-VA) afhangt benut Vlaanderen een specifieke hefboom uit het regeerakkoord daarvoor: een beperkte hertekening van de Natura2000-kaart van beschermde gebieden waarbij de beoogde natuurdoelen op een andere locatie gerealiseerd worden. Pieters haalt zijn mosterd in het stikstofdossier, waar verplaatsingen van de zogenaamde Speciale Beschermingszones onderzocht worden én Europees bepleit zonder het algemene ambitieniveau op vlak van natuur naar beneden te trekken. “Het mag niet bij woorden blijven als we de rallycross en motorcross in Vlaanderen willen helpen overleven”, klinkt het.
De voorbije jaren werkte toenmalig Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir voor verschillende autosport, motorcross en rallycrossterreinen een oplossing uit waarbij een nieuwe omgevingsvergunning werd afgeleverd: van het circuit van Zolder, over het motorcrossterrein van Lommel tot het rallycrosscircuit van Duivelsberg in Maasmechelen. De afbakening van het Nationaal Park Hoge Kempen werd zelfs hertekend om een vergunning voor die laatste mogelijk te maken. Pieters was toen haar kabinetschef en zet het werk van Demir verder in het Vlaams Parlement.
Vandaag kwam Pieters met zijn opvallend voorstel om een specifieke hefboom uit het Vlaams regeerakkoord in te zetten om de toekomst van de motorsport te verzekeren. Hij haalt zijn mosterd bij het stikstofakkoord en -decreet, waar verplaatsingen van de kaart van habitats (de zogenaamde Speciale Beschermingszones) onderzocht wordt en bepleit op Europees niveau. Terzake waren door Demir al eerste gesprekken opgestart.
De bevoegde Europese commissaris liet dit voorjaar weten dat beknibbelen op de natuurdoelstellingen evident niet aan de orde is, maar meldde tegelijk dat het herzien van Natura 2000-gebieden niet onmogelijk is, hetzij onder strikte voorwaarden waaronder een compensatie. In het Vlaams regeerakkoord wordt voortgebouwd op de intenties uit het stikstofakkoord en wordt ook breder dan de stikstofproblematiek gesteld: “Waar mogelijk en nuttig worden verplaatsingen van habitats onderzocht en bepleit op Europees niveau”. Dat zinnetje werd volgens Pieters, die mee aan de onderhandelingstafel zat deze zomer, doelbewust ingeschreven om het mechanisme voor de vergunningverlening van andere dan stikstofuitstotende activiteiten te bekijken.
Pieters deed de voorzet aan huidig Vlaams minister Jo Brouns, die aangaf dat hij open staat om die piste te bewandelen en aangaf dat verplaatsingen van SBZ eerder ook voor grindgebieden werd doorgevoerd. “Ik ben de eerste om gigantische inspanningen voor onze natuur te bepleiten, maar onze motorsport laten vallen zal ik niet doen. Deze piste bewandelen zorgt ervoor dat we én de natuurdoelstellingen niet in gedrang brengen én we deze belangrijke sport een duurzame toekomst geven. Het zou een gemiste kans zijn om deze piste de komende jaren niet te bewandelen”, aldus Pieters.
Aangezien rallycrosscircuit Duivelsberg een omgevingsvergunning tot eind 2030 heeft, is het tijdspad voor de hertekening van de habitats gelijkaardig aan die van het stikstofakkoord, waar ook 2030 het jaar is dat een vervolgaanpak klaar moet zijn. Volgens Pieters kan de voorgestelde piste ook een oplossing zijn voor andere rally- of motorcrossterreinen, al zal het belangrijk zijn om de hertekeningen beperkt te houden aangezien er steeds in een compensatie op een andere plaats moet voorzien worden.
Aanstaande weekend is het circuit Duivelsberg open voor het laatste wedstrijdweekend van 2024.
Lees het artikel in HBvL via: https://m.hbvl.be/cnt/dmf20241022_95797243