Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Interview TVL - Mobiliteitsinvesteringen in Limburg daalden met 18%: “Volgende minister mag dezelfde fout niet maken”
Het Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) investeert dit jaar zo’n 1,9 miljard euro in honderden mobiliteitsprojecten over heel Vlaanderen. Opvallend zijn de wijzigingen in elke provincie tussen 2023 en 2024. Zo daalden de Limburgse investeringen met 18% of 33 miljoen euro in één jaar tijd, terwijl in andere provincies veel beperktere dalingen of zelfs lichte budgetstijgingen op te merken zijn. “Ook bij beperking van de middelen mag Limburg niet het enige kind van de rekening worden”, zegt kersvers Vlaams Parlementslid Andy Pieters (N-VA). “De mobiliteit in onze provincie behoort tot één van de slechtste van Vlaanderen en moet een blijvend aandachtspunt blijven”.
Uit een recent overzicht van de mobiliteitsinvesteringen per entiteit binnen het Departement MOW, afgelopen maand gepresenteerd door aftredend minister Lydia Peeters, blijkt dat Limburg aanzienlijk minder investeringen ontvangt in 2024. In vergelijking met 2023 zijn de investeringen in Limburg met 18% of 33 miljoen euro gedaald. Alleen Vlaams-Brabant zag een grotere besparing, met een daling van 24%, maar bijvoorbeeld in de provincie Oost-Vlaanderen wordt een daling van slechts 3% doorgevoerd. In de provincie West-Vlaanderen is er een stijging met 2,4% of 5 miljoen euro. De investeringen in Limburg staan door de daling op het laagste punt sinds vier jaar.
"Het is opmerkelijk dat net onder een Limburgse minister de investeringen in onze provincie zo sterk zijn verminderd in één jaar tijd," zegt kersvers parlementslid Andy Pieters (N-VA). "Het zijn uitdagende budgettaire tijden, maar als Limburgers is het toch onze taak om van Limburg niet het enige kind van de rekening te maken "
De vermindering van de investeringen in Limburg komt op een cruciaal moment, waarin de regio juist baat zou hebben bij extra ondersteuning voor de juiste investeringen in infrastructuur en mobiliteitsprojecten. "Ik zal mij in het Vlaams Parlement inzetten om ervoor te zorgen dat Limburg de aandacht en middelen krijgt die het verdient en als er bespaard moet worden, dan moeten we voorkomen dat het zwaartepunt in Limburg komt te liggen" aldus Pieters.
De analyse betreft de investeringen door de entiteiten Agentschap Wegen en Verkeer, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, VVM De Lijn, De Vlaamse Waterweg, De Werkvennootschap en Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust. Aangezien de Oosterweelverbinding buiten de begrotingsdoelstellingen wordt gehouden, werd Lantis buiten beschouwing gelaten.
Opvallendste bevindingen:
- Limburg moet het in 2024 met 33,45 miljoen euro minder doen dan in 2023, een daling van 18,42%. Enkel Vlaams-Brabant met -24,45% wordt zwaarder getroffen.
- Het aandeel van Limburg in de mobiliteitsinvesteringen daalt daardoor van 8,19% naar 7,44%.
- Limburg en Vlaams-Brabant dragen samen bijna één derde van de besparingen van minister Peeters, Limburg draagt 15% van de besparingen tussen 2023 en 2024.
- De investeringen in Limburg staat op het laagste punt in de voorbije vier jaar, maar wel hoger dan in de periode voor 2021.
Herbekijk het interview via:https://www.tvl.be/nieuws/vlaamse-regering-investeert-fors-minder-in-mo…