Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Gemeentebestuur geeft positief advies voor extra rode lichten tussen Bruno’s en Ringlaan, De Werkvennootschap trekt aanvraag in
Als het van het gemeentebestuur van Maasmechelen afhangt, komt er op het drukste verkeersknooppunt van de Rijksweg/N78, tussen tankstation Bruno’s en de Ringlaan, nog een extra verkeerslicht. Daardoor zouden op 200 meter afstand twee verkeerslichten komen op een plaats waar de doorstroming al ernstig stropt op de rotondes. De lokale CD&V en Open VLD gaven een positief advies op het initiatief van De Werkvennootschap van Vlaams minister Lydia Peeters. ademM/N-VA is verbaasd, aangezien de aanvraag niet vergezeld was van uitgebreide mobiliteitsstudie die aantoont dat de impact aanvaardbaar is. De Werkvennootschap heeft de aanvraag intussen ingetrokken, zo blijkt uit het Omgevingsloket.
Menig Maasmechelaar zal zich er aan ergeren: de stroppende rotondes op de N78 aan de autosnelweg. Door de aanschuifrijen aan de inrit van tankstations Bruno’s is de wachtrij vaak erg lang, wat leidt tot files en gevaarlijke toestanden. De Werkvennootschap wil de rotondes herinrichten, wat mogelijks tot verbetering zou kunnen leiden. Echter, in het kader van de trambus van ontslagnemend minister Lydia Peeters wil men ook een bijkomend verkeerslicht installeren, vlak voorbij de inrit van het tankstation, tussen Bruno’s en de Ringlaan dus.
“En het opvallende is dat er geen uitgebreid en gedetailleerde mobiliteitsstudie is die aantoont dat dit de doorstroming zal verbeteren en dat de impact aanvaardbaar is. De vrees is het extra verkeerslicht bovenal de files en het opstroppend verkeer zal doen toenemen. Ik ben er allerminst in gerust. Na de eerdere ideeën om de Rijksweg te halveren, lijkt dit een zoveelste ondoordacht initiatief. Ik wil minstens gedetailleerd bewijs zien en een integrale visie voor de ganse Rijksweg”, reageert Marco Blascetta van ademM/N-VA.
Duim omhoog van gemeentebestuur
Het gemeentebestuur is er duidelijk wél gerust in, stelt ademM/N-VA vast. Het extra verkeerslicht kreeg een positief advies van het schepencollege. In dat advies zegt het gemeentebestuur zelfs uitdrukkelijk dat ze geen problemen ziet of toch minstens lijkt te ontkennen: “naar capaciteit voor het autoverkeer geen noemenswaardige aanpassing (…)” en “dat de aanpassingen aan de weg geen wijziging in de verkeerscapaciteit veroorzaakt”. Dat die stellingen geponeerd worden zonder gedetailleerd onderzoek naar de mobiliteitsimpact noemt ademM/N-VA opvallend. Zo is onder meer het mogelijk sluipverkeer haast niet onderzocht.
Bovendien lijkt het gemeentebestuur ook nog steeds niet verlost te zijn van de idee van de halvering van de Rijksweg. “De Rijksweg zal een herinrichting krijgen die met name inzet op veiligere fiets- voetgangersverbindingen door het straatprofiel eerlijker te verdelen en meer plaats te maken voor het openbaar vervoer”, klinkt het in haar advies.
Genoeg voor ademM/N-VA om op haar achterste poten te staan. Maar, intussen kwam er ook goed nieuws: aanvrager De Werkvennootschap trok vorige week haar vergunningsaanvraag in vooraleer er een vergunningsbeslissing kwam. Dat staat te lezen op het Omgevingsloket. Een goede zaak, vindt ademM/N-VA.
“Het is tijd voor eerlijkheid ten aanzien van de Maasmechelaar door één integrale visie en plan voor de volledige Rijksweg te maken, zonder halvering, én enkel initiatieven te nemen als ervan bewezen is dat het niet tot een mobiliteitsinfarct zal leiden”, aldus lijsttrekker Andy Pieters, die dinsdag de eed aflegt als Vlaams volksvertegenwoordiger en ook vanuit Brussel dit dossier zal opvolgen.
Op de gemeenteraad vorige week dinsdag had ademM/N-VA bij monde van Gerard Colson en Jos Lambrichts al meegedeeld dat ze zich vragen stellen rond de gepande werken aan de N78.