Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
ademM/N-VA zal intrekking mobiliteitsvisie met halvering Rijksweg eisen van toekomstige coalitiepartners
Nu zowel CD&V als NieuwBlauw-VLD tijdens een debat van Het Belang van Limburg herhaald hebben dat zij finaal vasthouden aan de halvering van het aantal rijstroken op de Rijksweg door Maasmechelen, reageert het kartel ademM/N-VA erg duidelijk richting de kiezer. “ademM/N-VA zal als eerste actie in het bestuur de gemeentelijke mobiliteitsvisie, waarin de halvering van de Rijksweg vermeld is, intrekken. Dat wil dus ook zeggen dat we die intrekking eisen van toekomstige coalitiepartners”, zegt kandidaat-burgemeester Andy Pieters.
De halvering van de Rijksweg is in Maasmechelen ontploft tot hét verkiezingsthema. CD&V en NieuwBlauw-VLD hebben de halvering van de Rijksweg verankerd in het beleidsplan ‘gemeentelijke mobiliteitsvisie’ in 2023, tot ongenoegen van het kartel ademM/N-VA. Hoewel NieuwBlauw-VLD warm en koud tegelijk blaast over het dossier, hebben zowel CD&V als VLD tijdens een debat herhaald dat ze als voorkeurscenario een halvering van het aantal rijstroken hebben, al dan niet op iets langere termijn.
“Al moet ik mij vastketenen aan een bulldozer, ik zal hemel en aarde bewegen om de plannen van CD&V en VLD om de Rijksweg te halveren te stoppen. Zo simpel is het”, reageert Pieters. “Dat zou de historische vergissing van Rekem herhalen, zorgen voor een verkeersinfarct en onveiligheid door sluipverkeer op al onze lokale wegen: Oude Baan, Ringlaan, Koning Albertlaan, J Smeetslaan,… 40 tot 60% extra verkeer! In Rekem is het aantal ongevallen zelfs verdrievoudigd en zijn alle partijen intussen vragende partij om een éxtra rijstrook aan te leggen”.
ademM/N-VA wijst op het feit dat de partijen van de coalitiepartners CD&V en VLD duidelijk verveeld zitten met het dossier. Nochtans is hun politiek duidelijk. “De halvering werd maar liefst 6 keer op de gemeenteraad en 12 keer op het schepencollege goedgekeurd. Gelukkig was ademM/N-VA er om er op Vlaams en lokaal niveau tegen te vechten, waardoor het dossier voorlopig in de koelkast terecht kwam. Voor ademM/N-VA zal dat er nooit meer uitkomen. We zullen dan ook van toekomstige coalitiepartners eisen dat de gemeentelijke mobiliteitsvisie wordt ingetrokken, om vervolgens de Rijksweg samen met Vlaanderen opnieuw veilig en leefbaar in te richten op 2x2 rijstroken”, stelt Pieters.
Vandaag staat in Het Belang van Limburg een uitgebreid verslag van het debat waar CD&V en NieuwBlauw-VLD hun standpunten herhalen. Lees het volledige artikel via: https://m.hbvl.be/cnt/dmf20241006_95428086