Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
ademM/N-VA wil af van trajectcontrole op Ringlaan én wil samenwerking met privépartner verbreken
Als ademM/N-VA deel uitmaakt van het volgende gemeentebestuur komt er een ander mobiliteitsbeleid waarbij minstens de trajectcontrole op de Ringlaan op de schop gaat. Ook de samenwerking met privépartner TAAS, die met het gros van de inkomsten uit de trajectcontroles gaat lopen, moet stopgezet worden. Daarmee positioneert het kartel zich lijnrecht tegenover bestuurspartijen CD&V en VLD, die net méér trajectcontroles bepleiten en een algemene zone 30 in haast alle kerkdorpen. “Dit mobiliteitsbeleid is kortzichtig en richt zich niet op de locaties waar de meeste ongevallen gebeuren. De kunstmatige verlaging van het snelheidsregime op de Ringlaan van 70 naar 50 kilometer per uur is ingegeven vanuit een pure centenkwestie”, aldus Pieters.
Meer trajectcontroles in Maasmechelen. Dat is niet alleen opgenomen in de mobiliteitsvisie van bestuurspartijen CD&V en VLD. Ook in de recente stemtesten bepleiten de lijsttrekkers van beide partijen een uitbreiding ervan. “En dat komt nog eens bovenop de ambitie van CD&V en VLD om de zones 30 uit te breiden in elke deelgemeente en de ambitie om de Rijksweg te halveren. Het mobiliteitsbeleid van dit bestuur moet definitief naar de prullenmand”, aldus kandidaat-burgemeester Andy Pieters.
Pieters viseert vooral de trajectcontrole op de Ringlaan, maar wil een algemene herevaluatie. Daarbij wil hij focussen op gerichte handhaving dat échte snelheidsduivels aanpakt, wat trajectcontroles niet doen. De samenwerking met privépartner TAAS, die met het grootste deel van de boeteinkomsten gaat lopen, moet daarenboven stopgezet worden.
Het kartel ademM/N-VA verankerde haar visie op mobiliteit ook in haar nieuw verkiezingsprogramma: “Stedelijke recepten op onze situatie loslaten, zal echter het probleem niet oplossen. Een halvering van de Rijksweg zal leiden tot sluipverkeer, minder verkeersveiligheid en slechte doorstroming. Alle dorpskernen omtoveren tot grote zones 30 is niet realistisch en zal niet leiden tot een veiligere situatie. Trajectcontroles invoeren op wegen waar nooit ongevallen gebeurden om inkomsten door te sluizen naar een privéfirma, maakt Maasmechelen niet veiliger. ademM/N-VA zal de gemeentelijke mobiliteitsvisie integraal afvoeren en vervangen door één logisch en integraal plan”.
De partij bepleit een Kopenhagenplan waarmee Maasmechelen fietsvriendelijker wordt gemaakt. “We moeten investeren in veilige fietspaden NAAR de kerk, in plaats van zotte uitgaven zoals fietsen DOOR de kerk. Maasmechelen fietsvriendelijker maken is niet hetzelfde als Maasmechelen auto-onvriendelijk maken. Het is tijd voor een meerjarig investeringsprogramma om de fietsinfrastructuur, en dus beweging als verplaatsingsmotor, te verbeteren en te beveiligen”, besluit Pieters.