
Vlaams Parlementslid

Negatief advies auditeur Raad van State over Luchthaven Luik: N-VA roept Brouns op Zuid-Limburgse gemeenten te steunen
Vandaag geraakte bekend dat de Auditeur van de Raad van State adviseert om de omgevingsvergunning voor de luchthaven van Luik te vernietigen. De vergunning wordt door onder meer zowat alle lokale besturen in Zuid-Limburg en de Vlaamse overheid aangevochten omdat er te weinig duidelijkheid is over de impact van de vergunde uitbreiding op de inwoners van Zuid-Limburg en het Leefmilieu. Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters (N-VA) roept Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns op pal achter de Zuid-Limburgse gemeenten te staan en hun belangen te blijven verdedigen. Eerder had de minister al aangekondigd het dossier bilateraal aan te kaarten bij de nieuw aangetreden bevoegde Waalse ministers Coppieters (Leefmilieu) en Desquesnes (Ruimtelijke Ordening). “Zolang er geen duidelijkheid is dat de impact van de vergunde uitbreiding op onze mensen en onze omgeving onderzocht werd en beperkt blijft, is het evident dat wij verwachten dat minister Brouns met zijn politiek gewicht ten volle achter de Zuid-Limburgse lokale besturen blijft staan”, aldus Pieters.
De omgevingsvergunning voor de verdere ontwikkeling van de luchthaven in Bierset/Luik werd door de bevoegde Waalse minister afgeleverd begin 2023. Vlaanderen had, samen met de lokale besturen, in de voorgaande procedures al herhaaldelijk laten weten dat ze bedenkingen heeft bij de aanpak en het gevoerde milieuonderzoek. De impact op Vlaanderen wordt daarin veel te weinig bekeken. De luchthaven van Luik bevindt zich op acht kilometer van de grens met Vlaanderen. Uit metingen die het Departement Omgeving ’s nachts liet uitvoeren in Tongeren en Riemst blijkt dat een geluidsoverlast is. Het is dan ook vreemd dat in de vergunning op geen enkele manier werd geduid hoe vaak er al geluidshinder wordt veroorzaakt op Vlaams grondgebied, door welke types vliegtuigen en via welke vliegroutes. Ook wordt nergens geduid welke impact de extra luchthavenactiviteiten op Vlaanderen zullen hebben.
Vanwege een destructief auditoraatsverslag heeft het Waalse Gewest op 30 april 2024 de vergunning van 31 januari 2023 ingetrokken en een nieuwe vergunning verleend. Ook tegen deze vergunning werd namens het Vlaamse Gewest, net zoals door vele lokale besturen, een verzoekschrift tot nietigverklaring ingediend bij de Raad van State. In die procedure is momenteel een negatief auditeursverslag bekend geraakt.
Hoewel de minister in eerdere parlementaire antwoorden niet wilde vooruitlopen op het resultaat van de lopende procedure, kondigde hij aan het dossier aan te kaarten tijdens zijn gesprekken met de bevoegde Waalse ministers. Concreet gaat het om ministers Yves Coppieters (Les Engagés / Leefmilieu) en Desquesnes (Les Engagés / Ruimtelijke Ordening). De N-VA-fractie in het Vlaams parlement grijpt het negatief auditoraatsverslag aan om Brouns op te roepen de belangen van de inwoners van Zuid-Limburgs te blijven verdedigen.
“De impact van de luchthavenactiviteiten op mens en omgeving stopt niet aan de grens tussen Wallonië en Vlaanderen. De Vlaamse diensten hebben de voorbije jaren keer op keer hun bezorgdheden en vragen overgemaakt aan de Waalse collega’s, maar daar werd nooit rekening mee gehouden. Zolang er geen duidelijkheid is dat de impact van de geplande uitbreiding op onze mensen en onze omgeving grondig onderzocht werd en beperkt blijft, is het evident dat wij verwachten dat minister Brouns met zijn politiek gewicht ten volle achter de Zuid-Limburgse lokale besturen blijft staan”, besluit Pieters.
Het blijft onbekend wanneer een definitieve uitspraak volgt in de Raad van State procedure.
