Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Vlaamse regering wil in toekomst verdere versterking openbaar vervoeraanbod Corda Campus en Corda Arena
De Limburgse Corda Campus en de binnenkort te openen Corda Arena in Hasselt zijn bakens van innovatie en economische vooruitgang in Vlaanderen. Omdat een verminderd openbaar vervoeraanbod de intermodaliteit en bereikbaarheid van deze technologiehub kan schaden, wil de Vlaamse regering het aanbod in de toekomst zelfs versterken. Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) kaartte de problematiek aan in een schriftelijke vraag aan ministers Matthias Diependaele en Annick De Ridder. Beide ministers bevestigen het belang van een sterke ontsluiting met openbaar vervoer en melden dat LRM de nodige contact gaaf houdt met VVM De Lijn en de NMBS. “De ontsluiting van deze site is en blijft dus een belangrijk topic en we hebben nu ook duidelijkheid dat er met de nodige aandacht naar wordt gekeken,” concludeert Pieters.
De Corda Campus, met meer dan 250 bedrijven en 5.000 werknemers, groeit razendsnel. In de komende jaren wordt 9 hectare extra ontwikkeld, met ruimte voor 100 nieuwe bedrijven en 2.500 extra werknemers. Daarnaast wordt de hoogtechnologische Corda Arena, een congres- en eventlocatie van Europese klasse, binnenkort geopend. “De campus is een toonbeeld van wat Limburg te bieden heeft: innovatie, technologie en duurzaamheid. Het openbaar vervoer moet hierop inspelen, niet achterblijven,” benadrukt Pieters, die ministers Diependaele en De Ridder hierover ondervroeg.
Station Kiewit, pal naast de campus, vormt een cruciale toegangspoort met rechtstreekse verbindingen naar Leuven, Brussel, Antwerpen en Gent. Het station heeft volgens Pieters de potentie om uit te groeien tot een modern mobiliteitsknooppunt. “Station Kiewit kan namelijk een schoolvoorbeeld zijn van hoe een modern voor-stads-station zou kunnen fungeren als mobiliteits-punt waar vlot van het ene naar het andere vervoersmiddel kan overgeschakeld worden. (…) Vandaar ook het belang dat deze ontsluiting met het openbaar vervoer behouden blijft, en naar de toekomst toe zelfs verder zou moeten uitgebreid kunnen worden”, reageren de ministers.
Uit het gecoördineerde antwoord van ministers Diependaele en de Ridder blijkt dat het verminderen van treinverbindingen naar grote steden, een negatieve impact kan hebben op de intermodaliteit en aantrekkelijkheid van de campus.
Pieters pleit voor een intensieve samenwerking tussen de NMBS, De Lijn en de Corda Campus om een toekomstgericht mobiliteitsplan uit te werken. “We hebben een ambitieus plan nodig dat verder kijkt dan vandaag en dat inspeelt op de groei van morgen”, zegt Pieters. “De Corda Campus is een bakermat van technologische innovatie. Het openbaar vervoer naar deze campus moet een voorbeeld worden van hoe we duurzame mobiliteit in Vlaanderen kunnen organiseren.”
Pieters roept de Vlaamse regering op om samen met vervoersmaatschappijen en stakeholders de Corda Campus te ondersteunen in haar ambitie om een internationaal voorbeeld te blijven. “Als we investeren in een sterke mobiliteit naar de campus, versterken we niet alleen Limburg, maar heel Vlaanderen. Dit is onze kans om een verschil te maken”, besluit Pieters.