Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Vlaamse overheid wordt geen eigenaar van terreinen en gebouwen Sappi Lanaken
Ondanks eerdere uitlatingen in de media van de vorige minister van Mobiliteit en Openbare Werken, heeft De Vlaamse Waterweg (DVW) geen mogelijkheid om een voorkooprecht uit te oefenen op de terreinen en gebouwen van het voormalige Sappi in Lanaken. De Vlaamse overheid zal bijgevolg geen eigenaar worden. Dat blijkt uit parlementair werk van Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters (N-VA). De nieuwe bevoegde minister, Annick De Ridder, zat intussen niet stil en startte gesprekken op met de aandeelhouder UTB Investments nv over de toekomstige watergebonden ontwikkeling van het terrein. Intussen werd ook al 14,2 miljoen euro aan teruggevorderde Vlaamse overheidssteun effectief terugbetaald.
“Ik heb aan DVW de opdracht gegeven om de aankoopprocedure op te starten. DVW zal haar RvB alsook bevoegde minister in elke fase briefen”, klonk het in juli nog in parlementaire antwoorden van toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters. Maar, van een aankoopprocedure is in de feiten nooit sprake geweest. Zo blijkt uit parlementair werk van Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters (N-VA) op basis van informatie van de opvolger van Peeters, Annick De Ridder. Het Nederlandse vastgoedbedrijf UTB Group kondigde in juni aan dat ze de voormalige papierfabriek Sappi in Lanaken wil kopen. UTB Group is gespecialiseerd in de aankoop van industrieel vastgoed. De strategische ligging aan het Albertkanaal, een oppervlakte van ongeveer 25 hectare en een kaaimuur van 440 meter maken van de site van de voormalige papierfabriek in Lanaken een unieke watergebonden locatie waar ook De Vlaamse Waterweg interesse in had. “Ik heb de info meteen aan minister Lydia Peeters overgemaakt opdat de Vlaamse Waterweg zijn voorkooprecht kan uitoefenen,” zei ook burgemeester Marino Keulen. Partijgenoot Peeters deed dan ook altijd uitschijnen dat het eigenaarschap van het terrein in de pijplijn zat. Dat blijkt echter niet zo.
De aandelen van Sappi Lanaken Press Paper en van Sappi Lanaken zijn op 14 november 2024 definitief van eigenaar veranderd zodoende dat er geen verkoop van vastgoed is en er ook geen decretaal voorkooprecht uitgeoefend kan worden. Op hetzelfde moment werden er tevens twee naamswijzigingen doorgevoerd met name naar respectievelijk Ippas industrial Acquisitions en Ippas Invest. “Zoals u weet begint het voorkooprecht enkel te lopen bij verkoop van vastgoed, en niet van aandelen, in tegenstelling tot wat eerdere berichten in de media lieten uitschijnen”, tikt huidig Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder haar voorganger subtiel op de vingers in een schriftelijk antwoord.
“Al bij het geven van de antwoorden afgelopen zomer was naar verluidt geweten dat van een uitoefening van het voorkooprecht door De Vlaamse Waterweg geen sprake kon zijn omdat het sinds de start van de overname om een aandelentransactie ging. Helaas besloot de toenmalige minister om daar geen transparantie over te geven. Een jammere zaak, maar gelukkig is de nieuwe minister niet bij de pakken blijven zitten”, reageert Pieters.
Zo zijn er reeds meerdere contacten geweest met de aandeelhouder UTB Investments nv. “Hier werd gesproken over de toekomstige watergebonden ontwikkelingen van het terrein, alsook over de bestaande overeenkomsten met De Vlaamse Waterweg nv (DVW) dewelke door Ippas ook in 2025 zullen worden aangehouden”, aldus De Ridder.
Pieters benadrukt het strategisch belang van de site: “Deze watergebonden locatie biedt unieke kansen voor maakindustrie, die een duurzame economische impuls kan geven aan de regio Maasland. Bovendien kan dit leiden tot werkgelegenheid voor kortgeschoolde werknemers, wat aansluit bij de aanbevelingen van de Taskforce Sappi / Maasland.”
Minister De Ridder verzekert dat De Vlaamse Waterweg dit dossier nauwgezet opvolgt om te waarborgen dat het terrein een kwalitatieve invulling krijgt. “De unieke eigenschappen van deze site moeten maximaal worden benut om economische en maatschappelijke meerwaarde te creëren én uit respect voor de werknemers die er jarenlang hard hebben gewerkt. Het is belangrijk dat De Vlaamse Waterweg en ook LRM de vinger aan de pols blijven houden”, aldus Pieters.
De papierfabrikant heeft in totaal wel al 14,2 miljoen euro aan teruggevorderde Vlaamse overheidssteun effectief terugbetaald. Dat vernam Pieters tot slot nog bij minister-president, bevoegd voor economie, Matthias Diependaele. “Het is evident dat Vlaamse belastingsgeld maximaal wordt teruggevorderd wanneer een bedrijf overgaat tot zo’n grootschalige klap aan onze economie”, besluit Pieters.
Lees ook het artikel in HBvL: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20250117_96500895
Afbeelding: belgaimage