Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Technische keuring batterijcapaciteit nodig voor tweedehands markt elektrische wagens
Gisteren maakte sectorfederatie Febiac bekend dat voor het eerst meer elektrische en hybride wagens verkocht werden dan klassieke auto's, maar tegelijk dat de tweedehandsmarkt voor elektrische wagens niet volgt. Daarom is het belangrijk dat de Vlaamse regering de batterijcapaciteit van een tweedehandse elektrische auto mee integreert in de technische keuring. De consument heeft meer duidelijkheid nodig wanneer hij of zij zo’n grote aankoop overweegt. Dat zegt Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA), die in het Vlaams Parlement bijval kreeg van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Annick De Ridder. De hervorming zal, ook na voorstellen van het expertisecentrum voor autokeuring & rijbewijs GOCA, in een ruimere conceptnota worden opgenomen en kan consumenten meer zekerheid geven op de tweedehandse markt.
Wie op dit moment een nieuwe elektrische wagen koopt, krijgt een officieel document waarop de actieradius van de nieuwe wagen staat vermeld. Voor elektrische tweedehandswagens is dat niet het geval. "Kopers hebben dus maar te raden naar de resterende accucapaciteit", zegt Vlaams volksvertegenwoordiger. "Voor hen is echter kilometerstand totaal irrelevant. Zij moeten weten wat de restcapaciteit is van de batterij. Het is daarom belangrijk dat voor elektrische tweedehandswagens een integratie komt van de actieradius en resterende batterijcapaciteit in de technische keuring én op de Car-Pass”.
Gisteren maakte sectorfederatie Febiac bekend dat voor het eerst meer elektrische en hybride wagens verkocht werden dan klassieke auto's, maar tegelijk dat de tweedehandsmarkt voor elektrische wagens niet in dezelfde mate volgt. Aarzeling bij de consument op de tweedehandsmarkt wordt daarbij als een van de oorzaken aangeduid. Meer comfort voor de aarzelende consument op de tweedehandsmarkt, onder meer over de kwaliteit van de batterij, kan daarbij mee soelaas brengen.
Pieters kaartte de problematiek eerder al aan tijdens de bespreking van de beleidsnota van minister De Ridder in de commissie van het Vlaams Parlement. Zij wil in 2025 komen met een conceptnota die vanuit een holistische benadering voor de verschillende facetten van de technische keuring de verdere krijtlijnen uitzet. Daarbij zal ze op vraag van Pieters de specifieke problematiek van de elektrische tweedehandswagens meenemen. Ook GOCA heeft aangekondigd daartoe voorstellen te doen.
“Dat is een belangrijke stap vooruit. Vanuit het oogpunt consumentenbescherming, maar ook vanuit verkeersveiligheid, is het belangrijk dat een koper goed weet wat de kwaliteit is van de batterij. Anders koopt hij of zij een kat in een zak en dat kan niet de bedoeling zijn”, aldus Pieters.
Standaard voor meten batterij
Pieters wijst erop dat ook op Europees niveau nog werk aan de winkel is. Er moet volgens hem een standaard worden vastgelegd voor het meten van de batterij. "Dat gebeurt best op Europees niveau, zodat deze geharmoniseerd is en de impact van deze maatregel op import en export beperkt blijft. Ten tweede moeten testprocedures worden opgezet waarbij batterijgezondheid, capaciteit en laadprestaties gemeten kunnen worden. Die metingen worden best op een uniforme manier uitgevoerd.”