Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
Na chaos Brusselse LEZ: N-VA hekelt uitblijvende LEZ-uitdoof door minister Brouns
De Brusselse stadsbeweging BRAL en andere middenveldorganisaties wezen vandaag op een juridische fout in de ordonnantie over het uitstel van de verstrenging van de lage-emissiezone (LEZ) in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Door een verwijzing naar een foutief artikel zouden heel wat diesel- en benzinewagens 'illegaal' in Brussel rondrijden. “Ook voor Vlaams minister Jo Brouns moet dit een wake up call zijn”, klinkt het bij Vlaams volksvertegenwoordiger Andy Pieters (N-VA). “Door het uitblijven van een regelgevende wijziging in Vlaanderen zijn de toekomstige verstrengingen van de LEZ nog altijd niet afgevoerd. Het is hoog tijd dat minister Brouns een versnelling hoger schakelt om kunst-en-vliegwerk met bijhorende chaos zoals in Brussel te voorkomen”, klinkt het. Ook de steden Antwerpen in Gent melden op hun website dat ze wachten op de regelgevende wijziging.
De regelgevende agenda bij de beleidsnota moet aangevuld worden met een wijziging van de regelgeving rond de Lage Emissiezones (LEZ). Dat antwoordde Vlaams minister van Omgeving Jo Brouns eerder al aan Vlaams parlementslid Andy Pieters (N-VA) tijdens de bespreking van zijn beleidsnota in het Vlaams Parlement. Pieters had gewaarschuwd dat een regelgevingswijziging cruciaal is omdat anders nieuwe verstrengingen van de LEZ zouden ingaan. Brouns was dat vergeten op te nemen in zijn beleidsnota, gaf hij toe. “En het is de uitdrukkelijk onze bedoeling om de Vlaming niet op te zadelen met bijkomende verstrengingen”, klonk het bij Pieters.
Twee maanden later is het dossier helaas nog altijd niet in beweging gekomen. Naar aanleiding van de polemiek in Brussel, waarschuwt Pieters vandaag opnieuw. Het regeerakkoord vermeldt dat de Vlaamse regering niet zinnens is het wettelijke kader rond de lage-emissiezone (LEZ) te verstrengen, niet verder dan de voorwaarden die op 1 september 2023 effectief van kracht waren. “Maar als er geen regelgevend initiatief komt, zullen er wél automatisch verstrengingen volgen als gevolg van de huidige regelgeving. Voor ons is die regelgevingswijziging belangrijk en noodzakelijk. Het is de uitdrukkelijk onze bedoeling om de Vlaming niet op te zadelen met bijkomende verstrengingen”, klinkt het bij Pieters.
De websites van steden Antwerpen en Gent pogen hun inwoners te informeren over afschaffing van verdere verstrenging van de LEZ, maar ze hebben daar regelgevende teksten voor nodig, meldden ze zelf online. “Wat dit in praktijk betekent moet nog in wetgeving worden verduidelijkt. Meer info volgt”, klinkt het bij beide besturen. Volgens Pieters moet de regering minstens een nieuw principieel besluit nemen, en die voor de juridische robuustheid voorleggen aan de Raad van State. Beide zaken zijn nog niet gebeurd.
“Het is hoog tijd dat minister Brouns een versnelling hoger schakelt in dit dossier om kunst-en-vliegwerk met bijhorende chaos zoals in Brussel te voorkomen”, besluit Pieters.