Vlaams Parlementslid
Kruimelpad
MAASMECHELEN - Gemeente vergunt gebouwencomplex voor 35 arbeidsmigranten tegen advies Wegen en Verkeer in
Na eerder een vergunning te hebben afgeleverd om kamerwoningen voor arbeidsmigranten in te richten op de Pauwengraaf, wat in beroep vernietigd werd, heeft het gemeentebestuur van Maasmechelen (CD&V-Vooruit-Puur) opnieuw een omgevingsvergunning afgeleverd voor de bouw van een gebouwencomplex voor 35 arbeidsmigranten op de hoek van de Rijksweg en de Reinboomstraat. Opvallend: ze doet dat tegen een ongunstig advies van Agentschap Wegen en Verkeer in. Die waarschuwt in haar advies voor “overlast door zoekverkeer naar een parkeerplaats langs de gewestweg”, wat “de vlotte en veilige verkeersdoorstroming niet ten goede” komt.
Residentie Reinboom, een project aan de Rijksweg 239 in Maasmechelen, wordt opgericht door DERASS bv uit Hasselt. Men beoogt de bouw van een gebouwencomplex met 35 kamerwoningen. Die zijn bedoeld voor arbeidsmigranten. “De behoefte aan goede huisvesting voor deze groep is dan ook urgent. Door te investeren in het creëren van betaalbare, comfortabele en veilige kamerwoningen kunnen we ervoor zorgen dat geschoolde buitenlandse werknemers zich welkom en gewaardeerd voelen”, klinkt het in de aanvraag.
De aanvraag leidde tot meerdere bezwaren van buurtbewoners, maar bovenal een negatief advies van Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse overheidsdienst die de Rijksweg beheert. Die bekritiseert de mobiliteitsgevolgen. “Wanneer er te weinig parkeerplaatsen zijn, resulteert dit in overlast door zoekverkeer naar een parkeerplaats langs de gewestweg. Dit komt de vlotte en veilige verkeersdoorstroming niet ten goede en wil het Agentschap tot een minimum beperken. (…) In casu blijkt dat er ruim onvoldoende parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien worden. Normaal gezien hanteert onze dienst een minimum van 1,5 parkeerplaats per wooneenheid, gezien het hier om kamers gaat willen wij dit herleiden naar 1 parkeerplaats per kamer. Men voorziet momenteel 9 parkeerplaatsen, dit moeten er minimaal 36 zijn”, stelt het advies.
Ondanks het feit dat een beperkt aantal aanpassingen werd doorgevoerd sinds de indiening van de aanvraag, werd het aantal parkeerplaatsen niet conform het advies opgetrokken. Niettemin besliste het nieuwe gemeentebestuur van CD&V-Vooruit-Puur om een omgevingsvergunning af te leveren.
Andy Pieters, fractieleider in de gemeenteraad voor ademM/N-VA, noemt het opvallend dat de nieuwe Vooruit-schepen voor mobiliteit Daan Deckers de mobiliteitsgevolgen negeert. “Tijdens de campagne uitte ook Vooruit kritiek op te grote ontwikkelingen zonder voldoende aandacht voor de mobiliteitsgevolgen. Nu ze zelf bevoegd zijn, bezondigt men zich er zelf aan. Nochtans is het negatieve advies van Agentschap Wegen en Verkeer een duidelijk knipperlicht. Alsof de parkeer- en doorstromingsproblemen op de Rijksweg nog niet erg genoeg zijn? Het argument dat men dit doet voor betaalbare woningen voor de Maasmechelaar gaat bovendien niet op, aangezien de projectontwikkelaar zich uitdrukkelijk richt op buitenlandse arbeidskrachten”.
Tegen de omgevingsvergunning kan nog beroep aangetekend worden. ademM/N-VA roept het gemeentebestuur op verstandiger met vergunningsbeslissingen om te gaan als het gaat om de mobiliteitsgevolgen. “De voorbeelden van verkeersproblemen na te lakse vergunningsbeslissingen zijn talrijk en moeten maximaal vermeden worden”, besluit Pieters.